علی نعمت چهاردولی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اختصاص وام ۲۰ میلیون تومانی با سود ۱۶ درصدی به ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور، گفت: ۲۰میلیون تومان مبلغ مناسبی برای از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده نیست و مشکل هیچکدام از رانندگان تاکسی را حل نمی کند زیرا رانندگان با توجه به قیمت بالای خودروهای جایگزین و همچنین مشکلات معیشتی از پس هزینه خرید خودروهای جدید بر نمی آیند؛ نیاز است که این مبلغ افزایش و بهره آن نیز کمتر شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  اگرچه دولت در راستای از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده باید مبلغ بازپرداخت اقساط وام را متناسب با شرایط اقتصادی صاحبان خودروها و شهرهای کشور در نظر بگیرد ولی متاسفانه با بی توجهی همان میزان اقساطی که به کلانشهرها اختصاص داده را برای شهرهای کوچک در نظر می‌گیرد.

وی با یادآوری مشکلات رانندگان تاکسی برای تعویض خودروی فرسوده، گفت: متاسفانه شرایط جایگزینی به حدی مشکل است که افراد محدودی توان تعویض خودروی فرسوده خود را دارند،  به عنوان مثال در شهرستان ملایر تاکسی پیکان فرسوده و پوسیده ای را مشاهده کردم که صاحب آن به دلیل عدم توان مالی برای نوسازی، در کف آن سیمان ریخته بود در حالی که شرایط از رده خارج کردن خودروهای فرسوده توسط مسئولان باید تسهیل شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در تشریح روند جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، ادامه داد: متاسفانه دولت خودروهایی با قیمت بالا مانند سمند، پژو ۴۰۵ و … را برای جایگزینی با تاکسی های فرسوده در نظر گرفته که افراد از پس پرداخت هزینه‌های آن بر نمی آیند در حالی که خودرویی مانند پراید که به مراتب قیمت پایین تری دارد جایگزین مناسب تری بود، هر چند شاید برخی این ایده را داشته باشند که خودروی پراید به دلیل ایمن نبودن جایگزین مناسبی نیست ولی به عنوان تاکسی درون شهری از لحاظ قیمت، سهولت در جابجایی  و میزان مصرف سوخت می‌تواند گزینه مناسب‌تری نسبت به دیگر خودروها باشد.

وی با بیان اینکه برخی رانندگان تاکسی به دلیل مشکلات اقتصادی توان پرداخت اقساط تاکسی جدید را ندارند، تصریح کرد: اکثر رانندگان در شهرهای کوچک و محروم به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی و همچنین درآمد اندک و ناچیز نه تنها توان پرداخت اقساط تاکسی خود را ندارند بلکه از پس تامین هزینه‌های زندگی خود نیز بر نمی آیند.

چهاردولی ادامه داد: مسئولان باید هنگام برنامه ریزی در جهت اختصاص وام به رانندگان تاکسی وضعیت معیشتی آنها را در نظر بگیرند زیرا در شهرهای کوچک و محروم درآمد روزانه برخی رانندگان ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان است در حالی که در کلان شهرها ممکن است روزی ۱۰۰هزار تومان یا بیشتر درآمد داشته باشند؛ اگر مسئولان نگران سلامت شهروندان، آلودگی هوا و محیط زیست هستند باید برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هزینه و همچنین شرایط را برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تسهیل کنند.

عضو کمیسیون عمران در مجلس نهم، با بیان اینکه هرقدر برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در پایتخت هزینه کنیم، سود کرده ایم، افزود: معتقد هستم که هزینه کردن در راستای خروج خودروهای فرسوده از صرف هزینه برای نصب بنرها، تابلوها، فضای سبز اهمیت بیشتری داشته و واجب تر است زیرا اثرات نامطلوب و جبران ناپذیری که خودروهای فرسوده بر محیط زیست و آلایندگی هوا متوجه کشور می کند بسیار سنگین و مرگ آوراست.

نماینده مردم ملایر در مجلس نهم، بر ضرورت تعامل میان دولت، شورای شهر و شهرداری برای خروج خودروهای فرسوده در پایتخت تاکید کرد و افزود: از آنجایی که خودروهای فرسوده نقش بسیاری در آلودگی هوای پایتخت دارند بنابراین باید همکاری موثری میان تمامی سازمان ها برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید به موضوع خودروهای فرسوده ورود کند، یادآور شد: بهتر است سازمان محیط زیست به عنوان حافظ محیط زیست مقداری از منابع را در جهت نوسازی خودروهای فرسوده بر عهده گرفته و در این زمینه با شهرداری و شورای شهر تهران همکاری کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس نهم، بر ضرورت ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوای پایتخت در فصل گرما تاکید کرد وگفت: مسئولان باید در این زمینه از شعار دادن دست بردارند و با از رده خارج کردن تاکسی، اتوبوس و مینی بوس های فرسوده در مسیر کاهش آلودگی هوای پایتخت گام بردارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت باید قبل از اینکه آلودگی هوا در پایتخت تشدید شود شیوه فعلی خود را تغییر داده و به دنبال ارائه راهکارهای نوین و جدید برای جلوگیری و مقابله با آلودگی هوای پایتخت در فصل گرما باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اطمینان به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران طی روزهای اخیر از تخصیص وام ۲۰ میلیون تومانی به ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور و همچنین از رده خارج کردن ۲۰ هزار تاکسی فرسوده در پایتخت خبر داد.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :