به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اطمینان به نقل از خبرگزاری فارس از سمنان، مردم استان سمنان و بسیاری از مسؤولان طی سال‌های اخیر بارها به این نکته که شهر سمنان در جایگاه و شأن واقعی خود به‌عنوان مرکز استان قرار ندارد، اذعان داشته‌اند و این امر بر کسی پوشیده نیست.

به‌طور کلی، توجه به امور شهری در تمام شهرها و شهرستان‌های استان سمنان نسبت به دیگر استان‌ها دارای عقب‌ماندگی‌های خاصی بوده که باید رفع شود؛ تردید نیست شهرهای بزرگی چون شاهرود نیز در استان سمنان امروز جایگاه واقعی خود را ندارند؛ اما مرکز استان بیش از وضع کنونی نیازمند توجه است.

توجهی که در نشستی سه‌ساعته با حضور مؤثران سمنانی بر آن تأکید و قرار شد: جلساتی با سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار شده و افراد متخصص و مجرب حاضر در آن‌ها، به بررسی مشکلات شهری و ارائه راهکارها پرداخته و حلقه واسط بین شهرداری و مردم باشند تا سمنان در جایگاه مطلوب خود قرار گیرد.

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران در سمنان

شهردار سمنان در این زمینه می‌گوید: مدیریت شهری آماده است تا از افکار و نقطه نظرات مؤثران و بزرگان شهر استفاده کند.

حسین موسوی گفت: شهرداری و شورای شهر سمنان همچنین مصمم است که مردم را از زیر سقف خانه‌ها خارج کرده و به فضاهای شهری وارد کنند.

وی افزود: باید هم‌نشینی در فضاهای شهری را ترویج دهیم و برادری و همدلی را بین شهروندان پررنگ‌تر کنیم.

شهردار سمنان اظهار داشت: سمنانی‌ها در امور فرهنگی و مذهبی پیشگام هستند و مشارکت خوبی دارند و امیدواریم این مشارکت در کارهای فرهنگی و اجتماعی هم قوت گیرد.

موسوی، خواستار همفکری، تعامل و مشارکت شهروندان در امور شهری شد و گفت: در بحث تملک املاک واقع‌شده در طرح‌ها در شهرداری سمنان با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ البته تعداد معدودی از شهروندان به قیمت‌های کارشناسی‌شده تمکین نکرده و آرامش و سلامت سایر شهروندان را مختل می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ خواسته عمومی مردم سبب برطرف شدن مشکلات موجود شود، چون شهرداری به‌تنهایی قادر به برطرف کردن همگی مشکلات نیست و نیاز به همدلی و کمک مردم داریم.

موسوی از پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران در شهرداری سمنان خبر داد و افزود: ما از پیشنهادهای خوب سرمایه‌گذاری در شهرداری استقبال و تلاش می‌کنیم مراحل اداری و قانونی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای سرمایه‌گذاران طی شود.

نبود درآمد پایدار؛ مشکل شهرداری سمنان

شهردار سمنان اظهار داشت: فضای سبز و درآمد شهرداری‌ها باید پایدار باشد که در شهرداری سمنان هنوز محقق نشده است.

موسوی خاطرنشان کرد: تصمیم داریم ترکیب فضای سبز را به سمت فضای سبز پایدار ببریم و این کار را از فضای سبز بلوار ولی‌عصر (عج) سمنان آغاز کردیم.

شهردار سمنان اظهار داشت: بهترین اتاق فکر برای شهرداری سمنان، سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد هستند که باید از آن‌ها استفاده کرد.

وی درباره ورودی شهر سمنان گفت: ورودی سمنان از غرب یک معضل بزرگ است و سمنان به این ترتیب مقصد گردشگری نمی‌شود؛ چون ما به‌جای کامیون‌ها، خودروهای سواری را از کمربندی شهر عبور دادیم و مسافران وارد سمنان نشدند.

موسوی پل مؤمن‌آباد را یک مانع بزرگ سر راه سمنان نامید و افزود: ساخت این پل سبب شده شهر سمنان از دیده‌ها گم شود و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

شهردار سمنان اظهار داشت: در نظر داریم با احداث یک سردر بزرگ یا ساخت یک یادمان یا مجتمع ایستگاهی، پل مؤمن‌آباد را از منظر مسافران محو کنیم.

سمنان هنوز جایگاهش را پیدا نکرده است

فرامرز نیک‌سرشت، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان نیز گفت: سمنان هنوز به لحاظ اقتصادی، صنعتی و گردشگری وزن کافی برای مرکزیت استان را پیدا نکرده است.

وی با ابراز خوشحالی از اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر در شهر سمنان گفت: خوشبختانه با انتخاب مدبرانه اعضای شورای شهر و انتخاب شهرداری بومی و باتجربه، روزنه‌های امید باز شده و شهر در حال پوست انداختن است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان خاطرنشان کرد: باید با تعامل و همدلی در سمنان، همگرایی و وحدت ایجاد و مشکلات زیرساختی را رفع کرد.

نیک‌سرشت ورودی فعلی شهر سمنان را نامناسب دانست و افزود: این ورودی زیبنده و شایسته شهر مرکز استان نیست و باید با ایجاد فضای سبز و اماکن اقامتی و خدماتی، ورودی مناسب برای سمنان ایجاد کنیم.

صنایع مستقر در سمنان و عایدی شهر!

حسن آل‌بویه، عضو هیأت مدیره بنیاد توسعه سمنان هم گفت: صنعتی در این شهر ایجادشده که برای جمعیت ۲ میلیون نفری مناسب بوده و تنها چیزی که از ایجاد این صنایع نصیب سمنان شده، مشکلات زیست‌محیطی و فرهنگی است و انتفاعی برای این شهر حاصل نشده است.

به گفته وی، سرمایه‌گذاران، سمنان را برای ایجاد صنایع و کارخانه‌های خود انتخاب کردند؛ اما خود و خانواده‌هایشان به این شهر نیامدند و عوارض و عوایدشان هم نصیب سمنان نمی‌شود و گردش مالی آن‌ها در پایتخت رقم می‌خورد.

آل‌بویه اظهار داشت: سه استان در کشور هستند که مرکزشان قطب نشده و امکانات در آن متمرکز نیست و سمنان یکی از آن‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کجای کشور، چهار دانشگاه دولتی در چهار شهرستان نداریم؛ اما در استان سمنان این موضوع اتفاق افتاده است.

سرمایه‌های تلنبار در بانک‌ها!

محمدرضا شریعت‌پناهی، از مؤثران سمنانی نیز معتقد است: پول و سرمایه در شهر سمنان وجود دارد؛ اما در بانک‌ها تلنبار شده و باید به هر وسیله‌ای آن‌ها را وارد چرخه کار کرد و مردم فقط دل‌خوش به سود بانک‌ها نمانند.

وی با انتقاد از کاهش فضای سبز شهری در سمنان گفت: بسیاری از پارک‌ها در این شهر به ساختمان پاساژ تبدیل شدند که پارک معلم یکی از آن‌هاست.

شریعت‌پناهی با اشاره به ترافیک سنگین خیابان‌های امام و طالقانی، خواستار راهکاری برای برطرف کردن این مشکل شد.

مهدی صمیمیان، از دیگر مؤثران سمنانی هم از کاهش چشمگیر ساخت‌وسازها در شهر سمنان خبر داد و اظهار داشت: بخش اعظم این مشکل مربوط به طرح جامع شهر بوده که علی‌رغم پیگیری‌ها، بسیار ضعیف بوده و تصویب آن سمنان را با افول ساخت‌وساز مواجه کرده است.

وی خواستار تجدیدنظر در طرح جامع شهر سمنان شد و افزود: این طرح به شهرداری صدمه زیادی وارد کرده است.

یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره بنیاد توسعه سمنان نیز ادامه داد: شهر سمنان به‌عنوان مرکز استان از بسیاری از امکانات اجتماعی و اقتصادی محروم است.

وی گفت: دانشجویان سفیر فرهنگی و اجتماعی یک شهر هستند و تنها تعریفشان از سمنان این بوده که مردم سمنان اخلاقشان خوب است؛ اما شهرشان چیزی غیر از یک بلوار قائم نیست.

مرادی خاطرنشان کرد: خوب است به فکر ایجاد آرامش و نشاط در شهر باشیم و بر فضاهای تفریحی و پارک‌های شهر بیفزاییم تا جوانان از حضور در شهر لذت ببرند.

لزوم استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد

مجید نظری، عضو شورای اسلامی شهر سمنان هم از کارهای انجام‌شده در مدت کوتاه حضور شهردار سمنان قدردانی کرد و افزود: خوب است این فعالیت‌ها به‌طور کامل به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت‌های خوبی دارند و شهرداری می‌تواند از مشارکت آن‌ها استفاده کرده و پیگیری برخی امور و برطرف کردن بعضی از مشکلات را به آن‌ها واگذار کند.

اکبر طحان، از مؤثران سمنانی نیز گفت: در این سال‌ها تلاش کردیم تا مردم را مطالبه‌گر کنیم؛ چون تا مردم از مسئولان پاسخ نخواهند و روحیه مطالبه‌گری نداشته باشند، شهر پیشرفت نخواهد کرد.

وی همچنین خواستار راه‌اندازی اتاق فکر در شهرداری سمنان شد و افزود: باید از افکار شهروندان متخصص و باتجربه استفاده و برای شهرداری یک برنامه درازمدت تدوین و معلوم شود قرار است تا ۱۰ سال دیگر به کجا برسیم.

سمنان؛ شهر تبلیغاتی

احترام اردستانی، فرهنگی فعال و عضو هیأت مدیره بنیاد توسعه سمنان نیز سمنان را یکی از زیباترین و تمیزترین شهرهای ایران در گذشته نامید و افزود: هم‌اکنون این شهر یک شهر تبلیغاتی شده و فرصت فکر کردن از شهروند گرفته‌شده و شهروند لذتی از فضای شهری نمی‌برد.

وی اظهار داشت: امیدواریم با ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی آسایش روحی و روانی برای شهروندان فراهم شود.

ابوالقاسم فخاریان، دیگر مؤثر سمنان نیز گفت: ایجاد مراکز تفریحی و گسترش پارک‌ها در سمنان ضروری است و امیدواریم این گسترش به‌صورت متوازن در دو بخش شمال و جنوب سمنان صورت گیرد.

وی اظهار داشت: باید شوکی به ساخت‌وساز سمنان وارد شود و از سرمایه عظیمی که در بافت تاریخی سمنان داریم، استفاده کنیم.

فخاریان، ورودی شهر سمنان را هم زیبنده مرکز استان ندانست و خواستار بهسازی آن شد.

شهرداری و لزوم توجه به سرمایه‌گذاران

جواد عالمی، از اعضای بنیاد توسعه سمنان هم مشکل اصلی شهرداری را کسب درآمد عنوان و تصریح کرد: سرمایه‌گذاران نیازمند تعامل و همکاری هستند و کارکنان شهرداری تاکنون تعامل خوبی با سرمایه‌گذاران نداشتند که امیدواریم این معضل هم برطرف و سرمایه‌گذاران راغب به سرمایه‌گذاری در این شهر شوند.

ابوالقاسم کواکبیان، سرپرست تنها روزنامه سمنان هم گفت: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری باید بیشتر به شادی مردم بپردازند و جو شادی و نشاط را در شهر ایجاد کند؛ چون هیأت‌های عزاداری زیادی در شهر فعال هستند که وظیفه برگزاری مراسم عزاداری را بر عهده دارند.

ورودی شهر در قرق بانک‌ها

غلامرضا سالار، دبیر بنیاد توسعه سمنان هم با انتقاد از فضای سبز شهر سمنان اظهار داشت: کاج و اکالیپتوس گونه‌های مناسبی برای این شهر نیستند و باید نارون، بید و سرو خمره‌ای شیراز جایگزین آن‌ها شود.

وی با انتقاد از احداث بانک‌ها در بلوار ورودی شهر گفت: بلوار ۱۷ شهریور روزگاری پرترددترین، شلوغ‌ترین و بهترین بلوار این شهر محسوب می‌شد و پارک ۱۷ شهریور به آن جلا داده بود و بعدازظهرها شاهد رفت‌وآمد زیادی در آن بودیم.

دبیر بنیاد توسعه سمنان خاطرنشان کرد: امروز همه بانک‌های شهر در این بلوار احداث شده و بعدازظهرها هم تعطیل هستند و این بلوار را به یک بلوار مرده تبدیل کرده‌اند که باید فکری به حال آن شود.

===============

گزارش از: سمیه قاسمی

===============

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :