قاسم سلیمانی دشتکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: انجمن‌های میراث فرهنگی در چهارمحال و بختیاری با این هدف ایجاد شدند که دولت به دلیل محدود بودن اعتبارات نمی‌توانست در بحث مرمت این آثار ورود پیدا کند و با ایجاد این انجمن‌ها کمی این مشکل حل شد.

وی ادامه داد: قبل از اینکه وارد جلسات شویم باید برنامه‌ها و راهکارهای لازم برای اینکه بتوانیم بخش خصوصی را فعال کنیم، داشته باشیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه در جلساتی که با ریاست استاندار برگزار می‌شود باید هم مدیران و هم فرمانداران حضور داشته باشند نه معاونان آن‌ها ادامه داد: از جلسات آینده اگر کسی تخلف کند مدیر یا فرماندار توقیف می‌شود.

وی اضافه کرد: سعی کنیم در جلسات انجمن میراث فرهنگی صاحب‌نظران و صاحب‌نامان هنری، افراد معین و… حضور داشته باشند و همچنین در انجمن‌هایی که در شهرستان‌ها شکل می‌گیرد نیز باید از وجود افرادی که عشق و علاقه به دین، کشور و مذهب دارند استفاده کنیم چراکه این افراد شناخت، دلسوزی و تعهد بیشتری نسبت به آثار تاریخی دارند.

سلیمانی با بیان اینکه این انجمن‌ها باید علاوه بر حفظ و نگهداری آثار تاریخی فرهنگ‌سازی را نیز در دستور کار خود قرار دهند افزود: اگر مردم شناخت قوی‌تری داشته باشند اجازه تخریب آثار تاریخی را نمی‌دهند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: بهتر است خانه‌های تاریخی بعد از مرمت، بازسازی و ثبت تاریخی به انجمن‌های هنری واگذار شود چون این انجمن‌ها اهل هنر و ذوق هستند و طبعاً دلسوز میراث فرهنگی خواهند بود.

وی فلسفه دیگر تشکیل این انجمن‌ها بعد از حفظ آثار تاریخی را کمک گرفتن از دوستداران هنر و آثار تاریخی عنوان و خاطرنشان کرد: درآمدهای امامزاده‌ها باید متولی داشته باشند و می‌طلبد که فرمانداران در این زمینه قوی‌تر عمل کنند.

سلیمانی بیان داشت: کار بزرگی که سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی تصمیم بر اجرای آن گرفته شد تشکیل موزه مشروطیت در قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان بود و انتظار می‌رفت مجموعه وابسته به فرهنگ این موضوع را جدی پیگیری کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه باید قاطعانه مجاهدت کرده و مسائل مربوط به مفاخر و آثار تاریخی این استان را با تلاش و هزینه حل کنیم ادامه داد: منابع طبیعی و محیط زیست این استان غارت و نابود شد و نباید اجازه دهیم آثار تاریخی نیز سرنوشتی مانند منابع طبیعی داشته باشد.

وی در انتها گفت: غارت اشیای تاریخی بدتر از غارت محیط زیست و منابع طبیعی است.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :