به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اطمینان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، بخش دوم گفت‌و‌گو با سید جواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با موضوعات چالشی اقتصاد مقاومتی در عرصه هنر و نقش جریان انقلابی در حوزه سینما را برای علاقمندان منتشر می‌کنیم. بخش اول این گفت‌و‌گو پیرامون برگزاری جشنواره رویش در مشهد را از اینجا بخوانید.

فارس: بازسازی سینماهای مشهد کار به کجا رسید؟

رفائی: اخیراً دو سینمای آسیا و هما (استقلال) بنا به فرمایش مقام معظم رهبری از کمیته امداد گرفته شده و به حوزه بازگردانده شده است. امیدواریم با همکاری سازمان‌ها از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و شهرداری بتوانیم این دو سینما را به مجتمع فرهنگی هنری سینمایی تبدیل کنیم.

فارس: هر دو سینما را؟

رفائی: برای یکی از آن دو سینما امسال یا سال آینده طرح ‌تبدیل به یک مجتمع خودکفا را ارائه خواهیم داد. این مجتمع ممکن است تجاری هم باشد یا بخش‌های دیگر هم داشته باشد؛ با توجه به اینکه مشهد از نظر سینما جزو برترین‌هاست و سینما در این شهر مخاطبان زیادی دارد، نشان‌دهنده این است که فیلم یکی از برنامه‌های خوبی است که اوقات فراغت مردم را پر می‌کند.

فارس: درباره ساخت پردیس سینمایی دیگری در مشهد چه نظری دارید؟

رفائی: از این دو سینمای قدیمی، آسیا که مخروبه است و هما نیز ساختمانی ندارد، فقط زمین است؛ نگاهمان این است که اگر ساخته شود تنها به یک سالن اکتفا نشود چون سینمای تک سالنه خیلی کم مورد استقبال واقع می‌شود؛ باید سینمای چند سالنه بسازیم. باید کار کارشناسی کنیم که یا همانجا را بسازیم یا در جای دیگر شهر که جمعیت بیشتر دارد، ‌امکانات بیشتری هست و مردم نیاز بیشتری دارند مجتمع ساخته شود.

فارس: حوزه هنری از فروش فیلم در سینماهای زیر پوشش چقدر درآمد کسب می‌کند؟

رفائی: سینماهای حوزه هنری را مجموعه «بهمن سبز» در تهران اداره می‌کند، و با توجه به اینکه هزینه‌های سینماها در اکثر شهرهای با سینمای فعال بیش از درآمدهاست،‌ مدیریت بهمن سبز از مجموع فروش فیلم‌ها به سینماهای سراسر کشور کمک می‌کند. قرار است از امسال در شهرهایی که سینمای سودده دارند از سود فروش فیلم‌ها به حوزه‌های هنری کمک بشود. هویزه اسما در اختیار حوزه هنری است زیرا هزینه‌های اینجا را نه حوزه نه استانداری نتوانستند تقبل کنند و از یک میلیارد وعده داده شده استانداری در سال ۹۰ تنها ۱۰۰ میلیون پرداخت شد؛ بنابراین مقرر شد هویزه ۶ سال در اختیار سینما شهر باشد که ۲ و نیم سال آن باقی مانده است. فلذا ما هیچ درآمدی نداریم. درآمدی که حوزه هنری دارد از قدس و آفریقاست که بهمن سبز درآمدها را اداره می‌کند. هزینه‌ها در مجموع بیشتر از سود و فایده است، اما برای اینکه چراغ سینماها روشن بماند هزینه می‌کنند تا سینما تعطیل نشود.

برای احداث سالن‌های چندمنظوره در شهرهای فاقد سینما آماده‌ایم

فارس: در حال حاضر در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی سینما نداریم؛ حوزه هنری برای احداث سینما اقدامی انجام داده است؟

رفائی: حوزه متولی این نیست که سینما بسازد، وظیفه ادارات ارشاد است؛ اما اعلام کردیم حاضریم سینمای ارزان‌قیمت بسازیم؛ یعنی سالنی چندمنظوره بسازیم که در ساعات مشخصی سینما باشد و روزی دو سه سانس اکران داشته باشد.

فارس: از این طرح شما استقبالی نشد؟

رفائی: استقبال شد اما مشکلات تحریم و بودجه اجازه عملی کردن آن را نداد. اما به هر حال حوزه توان دارد چنین سالن‌هایی بسازد. در مشهد هم امیدواریم با کمک شهرداری و آقای جلیلی آسیا و هما را احیا کنیم تا هم مالکیت حوزه باقی بماند هم مجموعه تأثیرگذار فرهنگی ایجاد شود.

فارس: سرنوشت فیلمی که قرار بود حوزه هنری خراسان درباره مشهد بسازد،‌ چه شد؟

رفائی: بخشی از این فیلم با عنوان «شهری که نمی‌خوابد» در مشهد و بخشی در خارج از ایران ساخته‌شده اما با سیستم ویدئویی ضبط‌شده در بحث پخش با مشکل مواجه است. قرار است این فیلم به فیلم سینمایی تبدیل شود و اگر مشکل آن برطرف شود در سه استان خراسان اکران می‌شود در غیر این صورت وارد شبکه خانگی خواهد شد.

مخاطب‌سنجی شرط تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه هنر

فارس: با توجه به شعار سال، در حوزه عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در عرصه هنر چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

رفائی: اقتصاد مقاومتی به شدت به هنر نیازمند است که اگر از قالب هنر استفاده نکند به جایی نمی‌رسد. باید از قالب هنر برای رساندن مفاهیم اقتصاد مقاومتی به مردم استفاده کند. استفاده از تصویر، پوستر، فیلم، کاریکاتور، عکس و تئاتر می‌تواند به این مفهوم کمک کند. هنر می‌تواند مفاهیم اقتصاد مقاومتی را راحت‌تر به مردم برساند؛ شیوه قران هم در امر و نهی همین است؛‌ با مثال و تصویرسازی مفهوم را می‌رساند.

متأسفانه نگاه مردم در حال حاضر به خارج کشور است. می‌گویند در ژاپن امپراتور بعد از جنگ جهانی دوم، کفش غیر ژاپنی نمی‌پوشیده! اما در ایران چه؟ بعد از جنگ نگاهمان به خارج بود و به دنبال تجملات رفتیم. تبیین این مسئله نیاز به هنر دارد. در اقتصاد مقاومتی باید سعی کنیم مقدار اندک بودجه را به استفاده‌های مجدد و مکرر تبدیل کنیم؛ ‌اگر کتاب چاپ می‌کنیم کتابی باشد که جذاب باشد و مردم بخرند و پول برگردد به گردونه تولید.

فارس: یعنی مخاطب سنجی شرط است….

رفائی: مخاطب‌سنجی؛ امری که در کشور ما بسیار کم انجام می‌شود. برخی بودجه دارند کار می‌کنند و مهم نیست مردم استقبال کنند یا خیر؛ به همین خاطر کارهای هنری ما تأثیرگذار نیست. باید به سمتی برویم که مردم احساس کنند به هنر نیازمندند و هنر زندگی‌شان را تلطیف می‌کند. اگر مردم این را درک کنند برای هنر هزینه می‌کنند. همین‌طور که برای سینما هزینه می‌کنند. البته ممکن است خیلی از مسائل در سینمای الان ما رعایت نشود اما سینما این توانایی را دارد که بزرگ‌ترین حرف‌ها را بزند و بیشترین تأثیرها را بگذارد. اینکه رهبری می‌فرمایند یک فیلم سینمایی از هزار منبر مؤثرتر است، یعنی جریان فرهنگی باید به سینما با چشم مسلح نگاه کند؛ دقیق باشد و متأسفانه علیرغم همه شعارهایی که دادیم،‌ کار نکردیم.

در سینمای ما یک عده خاصی هستند که این عده خاص منافع خود را در نظر دارند و در عین حال حرف‌های خود را به جامعه تحمیل می‌کنند.

جایزه گرفتن از جشنواره‌های غربی مصداق بارز سفارشی‌سازی است

فارس: این عده خاص چطور وارد سینما شدند؟ جز این است که من مذهبی به سمت سینما نرفتم؟

رفائی: چرا شمای مذهبی سمت سینما نرفتید؟ چون محیط را طوری فراهم کردند که فرد مذهبی وارد نشود. من مدیر فرهنگی نتوانستم محیط را طوری فراهم کنم که مذهبی‌ها وارد شوند و کسانی وارد شده‌اند که ممکن است اعتقاد مذهبی کامل نداشته باشد؛ متأسفانه در جشنواره‌ها هم به همین‌ها بها دادیم. همین فیلم‌سازانی که معتقدند سفارشی نمی‌سازند، غیرمستقیم برای فرهنگ غرب سفارشی کار می‌کنند. فیلمی می‌سازند که در جشنواره‌های غربی برگزیده شود یعنی فیلم‌ساز برای غرب کار کرده است و این نگاه از غرب به او وارد شده که فیلم را طوری بساز که من به آن رأی بدهم. برای مثال اگر بخواهیم فیلم خارجی اکران کنیم با استقبال بسیار مواجه می‌شود و این بدبختی ماست که متأسفانه جا افتاده و مردم نیز حاضرند دو سه برابر هزینه کنند.

فارس: یعنی جریان انقلابی در این میان کم‌کاری کرده است؟

رفائی: بله، همچنین توجه نکردن به مدیریت‌های فرهنگی مؤمن به انقلاب و مانع ایجاد کردن برای رشد آن‌ها؛ اینکه رهبری می‌گویند به این جوان‌های مؤمن انقلابی کمک کنید، به همین علت است. زیرا مانع‌تراشی می‌کنند. بدانید اگر این جریان انقلابی رشد کند، جریان وابسته به غرب با نگاه خاصی که دارد قطعاً منزوی می‌شود. در حال حاضر جریان انقلاب منزوی است و دارد منزوی‌تر می‌شود. با قاطعیت می‌گویم که منزوی است. مثلاً همین عروسک باربی که حتی در خانواده‌های مذهبی هم رسوخ کرده. آن‌ها به این طریق فرهنگ خود را جا می‌اندازند. این یعنی چه؟

فارس: آن زمان ما به ازایی برای باربی نبود

رفائی: عروسک دارا و سارا بود…

فارس: دارا و سارا از یک‌زمانی به بعد به بازار آمد که آغاز جریان فرهنگ‌سازی بود. قبل از آن نبود.

رفائی: این همان بحث تولید داخلی است؛ نگذاشتند تولید داخلی رشد کند. نگذاشتند اقتصاد مقاومتی در هنر رشد کند. قبلاً که عروسک نبود، خانواده‌ها با پارچه عروسک می‌ساختند. اما این روند چرا رشد نکرد؟ الان بحمدالله در بازی‌های رایانه‌ای داریم رشد می‌کنیم. باید اجازه دهیم که جریانی این سدها و ساختار را بشکند.

فارس: یعنی ساختار مدیریتی ایراد دارد؟

رفائی: بله. یکی ساختار مدیریتی است. مسائل دیگر هم هست. می‌شود با هزینه‌های اندک اثری تولید کنیم که مردم بخواهند و ببینند. الان بادیگارد انقلابی هم فروش دارد؛ علیرغم اینکه می‌گویند فروش ندارد. فیلم‌هایی که در ماهواره تبلیغ می‌شوند شاید رتبه اول فروش را از خود کنند اما همین فروش هم علت دارد و نگران‌کننده است؛ یعنی جریان فکری خاصی در خانواده‌ها دارد رسوخ می‌کند که حتی خانواده‌های متدین ما فیلم را می‌بینند و بعد کم‌کم از آن تأثیر می‌گیرند.

فارس: به رویش بازگردیم؛ آیا رویش می‌تواند سینمای انقلابی را احیا کند؟

رفائی: نه. رویش همچون اشراق و عمار می‌تواند به احیای این جریان کمک کند. باید جریان‌های دینی دست‌به‌دست هم بدهیم و همدیگر را تقویت کنیم تا جریان بزرگ و اتحادیه بزرگ هنری از نگاه انقلاب داشته باشیم و از اردوگاه مقابل برای خود نیرو بگیریم. اینکه عمار فیلم را به قاطبه مردم در روستاها می‌رساند،‌ می‌تواند جریان ساز باشد. باید در مقابل این نگاه تعظیم کرد.

فارس: و صحبت پایانی…

رفائی: امیدوارم رسانه‌ها به ما در برگزاری رویش کمک کنند؛ ما زیر بار سنگینی رفتیم؛ هم می‌خواهیم حرف جدید بزنیم هم پول زیادی نداریم؛ رسانه باید کمک کند تا از سازمان‌های مختلف برای برگزاری جشنواره‌ای درشان مشهد امام رضا (ع) اسپانسر بگیریم.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :