به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اطمینان به نقل از ایرنا مجیدخدابخش، سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های استان گفت: کارخانه نساجی در اردبیل با ۵۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغالزایی یکهزار نفر، کارخانه شیرآلات بهداشتی صنعتی قهرمان در گرمی مغان و کارخانه تولید کامیونت در مشکین شهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی، امسال تکمیل و به بهره برداری می رسند.

**۵۳ طرح تولیدی راکد در استان فعال می شود
استاندار اردبیل گفت: در شهرک های صنعتی این استان به دلیل مشکلات مختلف ۱۲۶ طرح تولیدی راکد و تعطیل وجود دارد که با اجرای برنامه های سیاست اقتصاد مقاومتی ۵۳ مورد آن امسال فعال می شود.
وی افزود: دستگاه های اداری باید برنامه های خود را در راستای توسعه استان و منطبق بر سیاست اقتصادمقاومتی تدوین و ارایه کنند.

**آخرین وضعیت پروژه نیروگاه سبلان ، پتروشیمی و راه آهن
خدابخش در باره آخرن وضعیت پروژه نیروگاه برق سیکل ترکیبی سبلان اردبیل گفت: ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای تکمیل نیروگاه برق سیکل ترکیبی اردبیل منظور شده است که در صورت تصویب آن ذر جلسه هیات مدیریه صندوق توسعه ملی در روند اجرا و تکمیل این طرح جهش قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.
وی همچنین در باره پروژه پتروشیمی اردبیل گفت: محصول تولیدی تعریف شده برای این واحد که اوره و آمونیاک بود با توجه به طولانی شدن روند اجرایی دیگر برای سرمایه گذار توجیه اقتصاد نداشت و با تغییر خط تولید سه سرمایه گذار جدید خواستار سرمایه گذاری در آن شده اند.
وی همچنین با بیان اینکه پروژه راه آهن باید با سرمایخ گذاری خارجی به اجرا درآید گفت : وزارت راه و شهرسازی در تلاش برای یافتن سرمایه گذار برای این پروژه می باشد.

**آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی و لایحه منطقه آزاد تجاری اردبیل
استاندار اردبیل اظهار کرد : تاکنون برای منطقه ویژه اقتصادی نمین به عنوان یکی از طرح های بزرگ توسعه استان توسط شرکت سرمایه گذاری شاهد ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده و زیرساخت ها و تاسیسات آن در حال تکمیل است و این طرح در تحول اقتصادی استان نقش موثری خواهد داشت.وی اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری صنعتی استان به عنوان مطالبه جدی مردم با همفکری استانداران استان های مشمول لایحه تجمیعی آن در حال پیگیری است و به تصویب آن در مجلس دهم امید بسیاری وجود دارد.

** سرمایه گذاری معدنی، ژئوترمال سبلان و پروژه بزرگ پایاب خداآفرین
خدابخش همچنین اضافه کرد: مطالعه اکتشاف درسه پهنه های معدنی استان در سه منطقه با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی که سه شرکت بزرگ و قدرتمند کشور می باشند از یک و نیم سال پیش آغاز شده است.
وی بیان کرد: با طی مراحل برآورد کلان ذخیره معدن، اخذ جواز اکتشاف، دریافت گواهی کشف و تهیه گزارش، توجیه اقتصادی آن برای استخراج و بهره وری آماده خواه شد.
استاندار اردبیل نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر را از دیگر طرح های بزرگ در حال اجرا برشمرد و با اشاره به حفر ۱۵ چاه در محدوده آن از تلاش برای تامین پنج مگاوات برق از یکی از چاه های آن تا پایان سال جاری خبر داد و ظرفیت گردشگری این طرح را نیز مهم اعلام کرد.
خدابخش گفت: از سال ۸۳ تا ۹۲ برای اجرای شبکه آبیاری پایاب سدخدافرین در شمال استان اردبیل یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود اما در دولت تدبیر و امید دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه و در سال جاری نیز چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای آن طرح تامین شده است.
وی افزود: در راستای مهار آب های مرزی استان از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی علاوه بر شبکه آبیاری پایاب خدافرین، سد عمارت در گرمی مغان و سد احمدبیگلو در مشکین شهر در حال اجراست.

** استفاده از شیوه های نوین سرمایه گذاری در استان اردبیل
استاندار اردبیل گفت: در جهت اجرا و تکمیل طرح های بزرگ اقتصادی به علت محدودیت منابع مالی دولتی از شیوه های جدید سرمایه گذاری نظیر خرید تضمینی تولیدات سرمایه گذاران بخش خصوصی و از طرفیت بنیاد برکت استفاده می شود.
خدابخش اجرای طرح تصفیه خانه شهرستان خلخال با ۴۲۰ میلیارد ریال، طرح تامین آب شرب شهر اردبیل از سدیامچی با یکهزار میلیارد ریال، اجرای نیروگاه برق در بخش انگوت گرمی مغان با ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد زمینه تولید و صدور پوره سیب زمینی در اردبیل با استفاده از ظرفیت بنیادبرکت را از شیوه های نوین سرمایه گذاری برای تکمیل طرح های بزرگ در استان اردبیل نام برد.
وی اظهار کرد: از مسوولان و مدیران دستگاه های دولتی انتظار داریم بر اساس سیاست های اقتصادمقاومتی برای جلب مشارکت مالی بخش خصوصی در اجرا و تکمیل طرح ها در استان تلاش کنند.

** اختصاص یکهزار هکتار زمین در شمال استان برای کشت گلخانه ای
استاندار اردبیل از اختصاص یکهزار هکتار از اراضی مستعد بیله سوار مغان برای توسعه کشت گلخانه ای در استان خبر داد.
خدابخش گفت: دولت برای کشت گلخانه ای و تولید ماهی در قفس، تسهیلات بانکی با ۱۴ درصد سود پرداخت می کند و یک طرح گلخانه ای با وسعت ۱۹ هکتار در بیله سوار مغان برای افتتاح در هفته دولت امسال آماده می شود.
وی افزود: برای اجرای کشت گلخانه ای در هر هکتار دو میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم است و هر هکتار فضای گلخانه زمینه اشتغال ۵۰ نفر را فراهم می کند.
وی اظهار کرد: در جهت اصلاح و تغییر الگوی کشت در استان با عضویت ۳۰۰ نفر از ۶۱ روستای گرمی مغان، تعاونی کشت زعفران برای کاشت این محصول در سطح ۱۲ هکتار تشکیل و ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی بدون بهره برای توسعه آن تامین شده است.
خدابخش بیان کرد: برای حل مشکل تولید مازاد مصرف سیب زمینی کاران استان در سال گذشته ۷۰ هزار تن سیب زمینی از استان به جمهوری آذربایجان صادر و به صادرکنندگان آن یارانه پرداخت شد.
او ادامه داد: برای تسهیل در نگهداری سیب زمینی در استان جهت احداث انبارهای ذخیره این محصول به ظرفیت ۱۴۰ هزار تن مجوز صادر شده است.

** نرخ بیکاری در استان اردبیل ۱۱ درصد است
استاندار اردبیل نرخ بیکاری جمعیت در این استان را ۱۱ درصد اعلام کرد و اجرای طرح های بزرگ را در ایجاد اشتغال و کاهش میزان بیکاری موثر دانست.
خدابخش گفت: باید با احتساب زمینه های اشتغال مستقیم، غیرمستقیم و پایدار طرح های درحال اجرا و تکمیل، میزان اشتغالزایی و تاثیر دقیق آنها در رفع بیکاری در استان احصاء و اعلام شود.
وی افزود:در هفته جاری به منظور تولید و ایجاد اشتغال، کلنگ احداث یک واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت پنج هزار راس گاو و با یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارس آباد مغان به زمین زده می شود.
وی بیان کرد: طرح راه آهن اردبیل به سرمایه گذار خارجی نیاز دارد و برای تکمیل آن ۲۰۰ میلیون یورو لازم است.
وی بیان کرد: دولت در بخش اقتصاد کشور موفق عمل کرده است و اگر برجام امضاء و عملیاتی نمی شد امکان صادرات نفتی وجود نداشت و صدمه های زیادی به اقتصاد کشور وارد می شد.
وی با اشاره به تعطیلی اجرای طرح تفریحی گردشگری در حاشیه دریاچه گیلارلوی گرمی مغان از اعلام اخطار به مجری و سرمایه گذار آن خبر داد.
خدابخش اظهار کرد: زمین های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی در صورت اجرا نشدن طرح های تعریف شده در آنها پس گرفته می شوند و در حفظ بیت المال با کسی تعارف نداریم.
او بیان کرد: اراضی ملی با هدف سرمایه گذاری، تولید و درآمدزایی به مجریان طرح ها واگذار می شود و قصد تملک اراضی به بهانه اجرای طرح با قانون مغایر است.
استاندار اردبیل همچنین از خبرنگاران استان خواست روند اجرا و تحقق اقتصادمقاومتی در دستگاه های اداری استان را رصد و آسیب شناسی کنند.

** تغییرهمه مدیران دستگاه های اداری اردبیل در دستور کار نبود
استاندار اردبیل گفت: از ابتدا تصمیمی برای تغییر کامل مدیران دستگاه های اداری استان وجود نداشت و باقی ماندن مدیر از دولت گذشته ضرورتی بر تغییر آن به وجود نمی آورد.
وی افزود: مشی دولت تدبیر و امید بر اساس اعتدال است و در استان اردبیل نیز همین خط مشی دنبال می شود.
وی اظهار کرد: تغییرهای کلی به طور معمول در منصب های سیاسی نظیر استانداران صورت می گیرد و تغییر کلی در پست های اجرایی ضرورتی ندارد.
۷۱۲۴/۶۰۱۶

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :