به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اطمینان به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، غلامرضا شریعتی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن ۱۷ اردیبهشت سالروز تاسیس جهاد سازندگی، اظهار کرد: بسیج سازندگی در بحث محرومیت‌زدایی با اجرای برنامه‌های عمرانی، کشاورزی، بهداشتی به رفع مشکلات در این بخش می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه یکی از یادگاران امام راحل تاسیس جهاد سازندگی بود و برکات این اقدام از ابتدای انقلاب در سراسر کشور آشکار است، افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی، امام راحل برای چهار نهاد مبنی بر محرومیت‌زدایی ماموریت تعریف کرد با تغییرات در سیستم اداری کشور وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی بعد از ادغام، بخش محرومیت‌زدایی به بسیج سازندگی محول شده است.

شریعتی اجرای پروژه‌های بهداشتی، عمرانی، کشاورزی، راه‌سازی و ایجاد بستر مناسب برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در قالب اردوهای جهادی در قالب محرومیت‌زدایی را از وظایف بسیج سازندگی دانست و اضافه کرد: بحث اقتصادمقاومتی که از سال ۹۱ به دولت ابلاغ شد، بسیج سازندگی کار اقدامی خود را انجام داد و طرح‌های عملیاتی این سیاست در این نهاد مردمی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته بیش از ۱۲ هزار حوزه اقتصاد خرد در بخش روستایی در ۱۴ عرصه‌ای که سازمان بسیج سازندگی کشور تعریف کرد در مازندران انجام شد، تصریح کرد: فعالیت اقتصادی و اشتغال‌زایی بسیج سازندگی در حوزه کشاورزی، امنیت غذایی و صنایع تبدیلی بوده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران بیان کرد: سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی از ۳۵ میلیارد تومان اعتبار حدود ۳۳ میلیارد تومان این بودجه جذب شد و ۲ هزار و ۹۵۰ واحد مشاغل خرد ایجاد شده است.

این مسئول توانمندسازی مردم و آشنایی با مشاغل مختلف که سبب توسعه اقتصادی در خانواده‌ها می‌شود را از برنامه‌های بسیج سازندگی دانست و ادامه داد: در شهرستان بابل حدود ۱۰۰ واحد صنایع تبدیلی خانگی با همکاری مروجان اقتصاد مقاومتی بسیج خواهران در این شهرستان اجرا شد.

شریعتی با اشاره به اینکه آموزش یکی از سرفصل‌های حوزه اقتصاد مقاومتی در بسیج سازندگی است، تصریح کرد: رسانه‌ها در ارائه الگوهای مناسب در حوزه اقتصاد مقاومتی می‌توانند مبلغان ما در اجرای این سیاست کلان دولت باشند.

وی ایجاد بازارچه‌های دائمی در حوزه اقتصاد مقاومتی را یکی از اقدامات دولت در این بخش دانست و اضافه کرد: به‌منظور تقویت و حمایت از تولیدات داخلی و تولید کننده‌های بومی توافق‌هایی با استانداری مازندران صورت گرفت که امسال باید در هر شهرستان نمایشگاه عرضه مستقیم اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی مازندران بیان کرد: در حمایت از تولیدکننده‌های داخلی این نهاد خدمات‌رسان با همکاری شرکت‌های پشتیبان برندهای مناسبی را برای فروش محصولات بومی در نظر گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از اقتضائات اقتصاد مقاومتی مردمی کردن آن است، افزود: بسیج سازندگی با حضور در پایگاه‌های مقاومت بسیج، مجامع دانشگاهی، حضور در عرصه دانشجویی و دانش‌آموزی به تبیین اهداف اقتصاد مقاومتی می‌پردازد.

شریعتی با اعلام اینکه با همکاری بسیج سازندگی سال گذشته ۲ هزار و ۹۵۰ واحد اقتصاد مقاومتی و ۱۶۸ واحد در حوزه صنایع تبدیلی برای استان اشتغال مستقیم ایجاد شد، گفت: با ارائه تسهیلات ۵ تا ۳۰ میلیون تومانی با سود بانکی ۱۶ درصد و بازپرداخت ۳۶ و ۴۸ ماهه تولیدکنندگان داخلی و خانگی را مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی به مشارکت بسیج سازندگی در حوزه‌های عمرانی با دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: طبق توافق با استانداری مازندران در سال‌های اخیر طرح دریا به بسیج سازندگی سپرده شد که با اجرای فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی فضای مفرح همراه با حفظ ارزش‌های اسلامی برای مردم در سواحل استان برنامه‌ریزی شده است.

مسئول بسیج سازندگی مازندران با بیان اینکه از سوی استانداری مازندران امسال بهینه‌سازی ۵ طرح دریا در شهرهای بهشهر، بابلسر، محمودآباد، فریدونکنار و رامسر به این نهاد واگذار شد، اضافه کرد: در اجرای فعالیت‌های عمرانی برخی گره‌هایی در حین کار وجود دارد که باید از طریق شهرداری‌ها رفع شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۱۰۰ نقطه ساحلی مازندران سهم استان است از این تعداد ۲۰ نقطه ساحلی در طی برنامه ۵ ساله باید طرح دریا اجرا شود تاکنون ۲۵ درصد کار انجام شد.

شریعتی ادامه داد: بودجه هر طرح دریا براساس میزان ساحل واگذار شده به بسیج سازندگی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۳۵ سرفصل در اجرای طرح دریا باید لحاظ شود و تاکنون بخشی از آن در سواحل فرح‌آباد اجرا شد، اظهار کرد: برای طرح دریای ساری ۱۰ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۳ میلیارد تومان آن هزینه شد.

مسئول بسیج سازندگی مازندران مشارکت با دستگاه‌های اجرایی در محرومیت‌زدایی را از فعالیت‌های این نهاد حمایتی دانست و گفت: در اجرای طرح‌های مشارکتی برای پیشبرد اهداف کلان دولت از حوزه مردمی در قالب اردوهای جهادی، خیران و نهاد بهره‌بردار استفاده می‌شود.

این مسئول بیان کرد: امسال یک‌هزار پروژه برای اردوهای جهادی در استان تعریف شد که ۵۰ درصد آن در بخش عمرانی است.

 شریعتی با اشاره به اینکه  بسیج سازندگی در پروژه‌های کمتر از ۳۰ میلیارد تومان با نهادهای دولتی مشارکت می‌کند، افزود: امسال ۵۰۰ نیروی جهادی در حوزه اقتصاد مقاومتی، کشاورزی و صنایع تبدیلی به تقویت و توانمندسازی تولیدکنندگان خرد می‌پردازند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران با اعلام اینکه این نهاد متولی طرح دریا نیست، و درگیر پروژه انتقال آب دریای خزر به کویر هم نیست، گفت: بسیج سازندگی کمک حال دولت در اجرای فعالیت‌های فرهنگی به ویژه محرومیت‌زدایی است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سازمان بسیج سازندگی ایجاد بانک اطلاعاتی در رفع محرومیت زدایی کاربردی است، ادامه داد: برای شناسایی نقاط محروم از رسانه‌ها کمک گرفته می‌شود.

شریعتی با اعلام اینکه سازمان بسیج سازندگی عضو کارگروه اشتغال و عضو قرارگاه اقتصادمقاومتی استان است، گفت: برای امسال ۳ هزار و ۵۰۰ واحد اشتغال خانگی در قالب آبزیان، دام و طیور، گل و گیاه، کشاورزی، پرورش قارچ، کاشت زعفران، صنایع دستی و تبدیلی در نظر گرفته شد که بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی با اعلام اینکه بسیج سازندگی در حمایت از پرورش دام و طیور روستائیان قصد رقابت با صنعت طیور استان ندارد، گفت: هدف این طرح تقویت اقتصاد ملی در استان است.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :